Pilsoniskās prakses iniciatīvas projekta “Iespējo līdzdalību!” skolās
Mācību gada izskaņā noslēgusies projekta “Iespējo līdzdalību!” pilsoniskās izglītības programmas pirmās daļas īstenošana. Programmas pirmā daļa līdzās pilsoniskās izglītības satura pamatjautājumiem ietvēra arī metodikas komponenti, kas vērsta uz zināšanu izmantošanu darbībā. Projekta dalībnieki savās skolās un vietējās kopienās īstenoja pilsoniskās prakses iniciatīvas - pašvaldību vēlēšanu simulācijas un priekšlikumu izstrādi politisko partiju programmām pašvaldību vēlēšanām par jauniešiem aktuāliem jautājumiem. Iniciatīvu izstrādi vadīja aktīvi jaunieši-mentori sadarbībā ar savas skolas pedagogiem.

Aizkraukles novada vidusskolā 27. maijā notika pašvaldību vēlēšanu simulācija, kurā piedalījās 9. – 12. klašu skolēni. Aktīvākie dalībnieki bija 10. klases skolēni. Lai labāk izprastu vēlēšanu norisi, jaunieši tikās ar Aizkraukles novada vēlēšanu komisijas priekšsēdētāju, kurš pastāstīja, kam vēlēšanās jāpievērš uzmanība. Īsta vēlēšanu urna un aizslietņi balsotājiem palīdzēja radīt atmosfēru, kas pielīdzināma reālām vēlēšanām. Iedvesmojoties no gūtās pieredzes, jaunieši apliecināja, ka 2026.gadā tradīcija tiks turpināta un tiks organizēta Saeimas vēlēšanu simulācija. Skolēni, izvērtējot gūto pieredzi, norādīja:
“Izdarot izvēli, par ko balsot, vērsu uzmanību uz to, kā tiek ņemtas vērā skolēnu intereses.”
“Man bija svarīgi, lai viena no partijas prioritātēm būtu dabas aizsardzība un ekoloģija.”
“Šogad pirmo reizi piedalīšos vēlēšanās. Labi, ka skola organizēja šādu aktivitāti, tādējādi mudinot jauniešus būt aktīvākiem un iesaistīties vēlēšanu procesā. Piedaloties īstajās vēlēšanās, nebūs satraukuma, jo būs skaidrs, kā jābalso.”
Brocēnu vidusskola organizēja secīgu pasākumu ciklu, kas jauniešiem palīdzēja sagatavoties vēlēšanu simulācijai un pieņemt lēmumu, par ko balsot. Pirms vēlēšanu simulācijas skolēni pētīja partiju programmas, iepazinās ar pašvaldību vēlēšanu norises pamatprincipiem.
8. maijā skolā notika nu jau par tradīciju kļuvusī topošo deputātu kandidātu diskusija “Kafija ar politiķiem”. Diskusija ar politiķiem risinājās neformālā gaisotnē, un jaunieši deputātu kandidātiem uzdeva sev aktuālus jautājumus. Tikšanās laikā ar smaidu par nopietno tika lasīts dzejolis “Mans tētis politiķis”. Vēlēšanu simulācijā piedalījās ne tikai vecāko klašu jaunieši, bet arī 4. klases skolēni. Jaunākie skolēni sarunājās par to, kādam ir jābūt deputātam, kādi ir viņa pienākumi un kā notiek vēlēšanas. Vēlēšanu norisi 4. klases skolēniem labāk saprast palīdzēja vecāko klašu jauniešu sagatavotā prezentācija. 9. maijā skolā notika pašvaldību vēlēšanu simulācija. Jaunieši – mentori pēc pasākumiem atzina: “Vēlēšanu simulācija sniedza praktisku pieredzi demokrātijas procesā. Simulācija deva iespēju iejusties vēlētāja lomā, praktiski izprast, kā notiek balsošanas process, un pieņemt pārdomātus lēmumus, balstoties uz iepriekšējo pasākumu laikā gūto informāciju. Šī aktivitāte kalpoja kā svarīgs solis ceļā uz aktīvu un atbildīgu līdzdalību sabiedriskajos procesos nākotnē.”
Daugavpils Tehnoloģiju vidusskola-licejā 15. un 19. maijā skolēni piedalījās pilsoniskās izglītības nodarbībās par pašvaldību vēlēšanām. Nodarbības notika sadarbībā ar Latgales Centrālo bibliotēku. Skolēni iepazinās ar politisko partiju programmām, kuras kandidē pašvaldības vēlēšanās Daugavpilī. Skolēni, darbojoties grupās, sagatavoja un prezentēja partiju priekšvēlēšanu solījumu kopsavilkumus, izceļot svarīgākās prioritātes un vērtības. Prezentāciju laikā pārējie skolēni iejutās topošo vēlētāju lomā un uzdeva precizējošus jautājumus par izvirzītajām idejām un partiju mērķiem. Tas palīdzēja sagatavoties vēlēšanu simulācijai. Katrs dalībnieks balsoja par sev tuvāko partiju, izmantojot īpaši sagatavotas vēlēšanu zīmes. Noslēgumā notika balsu skaitīšana un rezultātu apkopošana, sniedzot skolēniem iespēju izprast vēlēšanu norises procesu praksē. Pasākuma organizatori atzina, ka šādas nodarbības bija vērtīga pieredze gan politiskās izglītības, gan medijprātības attīstīšanai. Skolēni ne tikai ieguva zināšanas par pašvaldību vēlēšanām, bet arī pilnveidoja savas prasmes kritiski analizēt informāciju un pieņemt pamatotus lēmumus.
Ilūkstes Raiņa vidusskolā jaunieši diskutēja par to, kādi uzlabojumi būtu jāveic, lai Augšdaugavas novada pašvaldība un Ilūkstes pilsēta kļūtu par ideālu dzīvesvietu jauniešiem. Rezultātā tapa priekšlikumi, ko iesniegt topošajiem deputātiem. Pēc skolēnu domām ir jāatjauno Ilūkstes slimnīca, jāsakārto pašvaldības ceļu tīkls, jāierīko aktīvas atpūtas vietas brīvā laika pavadīšanai, piemēram, skeitparks u.c. Tomēr, jauniešuprāt, vissvarīgākais ir attīstīt uzņēmējdarbību un radīt jaunas darbavietas.
Pēc nodarbībām skolēni norādīja, ka bija vērtīgi domāt par to, kādai jābūt ideālai pašvaldībai, kādi uzlabojumi jāveic, lai jaunieši izvēlētos dzīvot Augšdaugavas novadā. Skolēni secināja, ka priekšlikumu sagatavošana politiķiem ir noderīgs veids, kā viņiem likt sadzirdēt jauniešu balsis.
23. maijā skolā notika Augšdaugavas novada pašvaldības vēlēšanu simulācija. Tajā piedalījās 65 topošie vēlētāji. Visaugstākā vēlētāju aktivitāte bija 10. - 12.klasēs. Apkopojot vēlēšanu rezultātus, 5% barjeru pārvarēja četri deputātu kandidātu saraksti. Ar interesi jaunieši gaida reālo vēlēšanu rezultātus, lai tos salīdzinātu ar balsojumu skolā.
Madonas Valsts ģimnāzijā skolēni diskutēja par aktuālām problēmām, ko būtu nepieciešams risināt, lai uzlabotu jauniešu dzīves kvalitāti vietējā kopienā. Rezultātā tika formulētas problēmas un sagatavotas iniciatīvu vēstules pašvaldības politiķiem, kurās pamatotas jauniešu idejas, kurām nepieciešami risinājumi.
Projektā apgūtā vēlēšanu simulācijas metodika tika izmantota Madonas Valsts ģimnāzijas prezidenta vēlēšanu organizēšanā. Pirms prezidenta vēlēšanām jaunieši organizēja kandidātu debates, lai labāk iepazītos ar priekšvēlēšanu solījumiem un katra kandidāta mērķiem.
Pasākumu organizatori secināja, ka nodarbību vadīšana ritēja raiti, dalībnieki izrādīja interesi un izbaudīja šo procesu, iespējams, ka turpmāk vairāk jāizskaidro, kā formulēt problēmu, lai to pārvērstu politikas idejā. Ar gandarījumu tika atzīts, ka katra skolēnu grupa piedāvāja sev aktuālu problēmu, kurai jāpievērš topošo pašvaldības deputātu uzmanība.
Maltas vidusskolā 9. maijā notika skolēnu pašpārvaldes prezidenta vēlēšanas, kurās piedalījās 5. – 12.klašu skolēni. Skolēnu pašpārvaldes prezidenta vēlēšanu organizēšanā tika izmantoti reālo vēlēšanu pamatprincipi. Prezidenta amata kandidāti sagatavoja un pārējos iepazīstināja ar savu programmu un plānoto rīcību kļūstot par prezidentu. Šī pieredze skolēniem palīdzēja labāk sagatavoties pašvaldību vēlēšanu simulācijai, kura skolā notika 14. maijā. Pašvaldību vēlēšanu simulācijā piedalījās 10.-11. klašu skolēni. Pirms vēlēšanu simulācijas skolēni iepazinās ar partiju programmās paustajiem solījumiem. Nozīmīga sagatavošanās daļa bija partiju reklāmu izdevumu izvērtēšana. Partiju reklāmu izdevumos jaunieši meklēja vietējā sabiedrībā pazīstamus cilvēkus un vērtēja politiskās pārliecināšanas paņēmienus. Skolēni, pamatojot savas izvēles atzina, ka svarīga ir gan deputātu kandidātu atpazīstamība un iepriekšējā pieredze, gan arī partiju programmās plānotie mērķi.
Rīgas 72. vidusskolā jaunieši sagatavoja iniciatīvas vēstules politiskajai partijai par viņu izstrādātās idejas iekļaušanu partijas programmā. 29. aprīlī notika 10. klašu skolēnu tikšanās ar Saeimas deputātu. Šīs tikšanās laikā skolēni guva atbildes par piedāvāto ideju realizācijas ceļiem, izaicinājumiem un iespējām. Izvērtējot pieredzi, skolēni atzina, ka šādas tikšanās palīdz izprast demokrātijas darbību un dod praktisku ieskatu tajā, kā ikviens – arī jaunieši – var ietekmēt procesus valstī.
30. aprīlī skolā notika pašvaldību vēlēšanu simulācija. Izmantojot reālos Rīgas domes vēlēšanu sarakstus, skolēni tika aicināti analizēt partiju programmas, salīdzināt solījumus un veidot savu izvēli, balstoties uz konkrētu informāciju, nevis tikai emocijām. Tas mudināja domāt kā vēlētājiem, kuriem jāizdara atbildīgs lēmums. Daudzi skolēni atzina, ka pirmo reizi nopietni pievērsuši uzmanību partiju priekšvēlēšanu programmām un sākuši apzināties, cik svarīgi ir izvērtēt politiskos piedāvājumus.
Līdztekus vēlētāju lomai skolēniem bija iespēja iejusties arī vēlēšanu komisijas organizatoru lomā – organizēt balsošanu, pārbaudīt dokumentus, nodrošināt balsošanas procesu. Organizatori norādīja, ka šis process bija atbildīgs un prasīja rūpību, uzmanību pret detaļām un komandas sadarbību.
Rīgas Ostvalda vidusskolā, gatavojoties pašvaldību vēlēšanu simulācijai, skolēni izpētīja informāciju par 16 politiskajām partijām un izveidoja katras partijas profilu plakāta formā. 19. maijā skolā notika vēlēšanu simulācija. Tika organizēta vēlēšanu komisija, sagatavoti vēlēšanu saraksti, 194 biļetenu komplekti, vēlēšanu urna, iekārtots vēlēšanu iecirknis. Komisija uzņēmās atbildību par biļetenu izsniegšanu, urnas uzraudzību, vēlētāju reģistrāciju un balsu skaitīšanu. Sagatavošanās darbs bija aizraujošs, ar prieku, pozitīvā un satraucošā noskaņā par to, kā viss izdosies.
Lai labāk izprastu, kā tiek veidota politika, skolēni tikās ar 14. Saeimas deputāti un pārrunāja viņas ceļu uz politiku.
Skolēni ar patiesu interesi piedalījās vēlēšanu simulācijā, pārdomāja savu izvēli, izmantojot iepriekš sagatavoto informāciju par partijām, un ar aizrautību piedalījās vēlēšanu procesā. Pēc vēlēšanām tika apkopoti vēlēšanu rezultāti. Daudzi skolēni atzina, ka šī bija viņu pirmā pieredze ar vēlēšanām, un tā sniedza reālu izpratni par to, kā norit balsošana, kā tiek uzskaitītas balsis un kā darbojas vēlēšanu komisija. Skolēnu aktīvā iesaiste parādīja, ka demokrātijas principus iespējams ieaudzināt ar praktisku darbošanos un atbildības sajūtu. Skolēnu komentāri par gūto pieredzi:
“Man ļoti patika, ka tas viss bija kā īstās vēlēšanās – ar sarakstiem, biļeteniem un urnu. Tagad zinu, ko sagaidīt, kad balsošu pirmo reizi dzīvē.”
“Biju vēlēšanu komisijā. Sākumā šķita, ka būs viegli, bet sapratu, cik svarīgi ir būt precīzam un atbildīgam.”
“Es izvēlējos balsot, jo šī bija iespēja parādīt savu viedokli un izjust, ka mana balss kaut ko nozīmē.”
“Redzot, cik daudz informācijas bija jāizpēta par partijām, sapratu, ka vēlēšanās piedalīties nozīmē arī būt zinošam.”
“Forši, ka mūsu balsis tika saskaitītas un mēs redzējām reālu rezultātu. Jutos kā daļa no lēmumu pieņemšanas.”
Paldies projekta komandām par aizrautīgu līdzdalību pilsonisko iniciatīvu īstenošanā!
Projekts Nr. 2025.LV/NVOF/MAC/019/L17 tiek finansēts no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem, projektu administrē Sabiedrības integrācijas fonds programmas “NVO fonds” ietvaros